غلبه بر استرس آزمون

آمادگی کلی و بالا بردن اعتماد بنفس

  • قبل از آزمون دانش‌آموز باید بداند که در چه مباحثی بیشترین تسلط دارد.
  • مطمئن باشید دانش‌آموز از شیوه‌های مختلف برای خواندن و یادگیری استفاده می‌کند.
  • مدیریت زمان را به او آموزش دهید، او باید بتواند به خوبی کارهایی که او را کند می‌کند یا باعث حواس پرتی‌اش می‌شوند را بشناسد.
  • دانش‌آموز باید برای هر درس از لوازم مخصوص استفاده کند و آنها را مرتب و منظم نگه‌دارد تا زمانی که به آنها نیاز پیدا کرد به خوبی از آنها استفاده کند. (گونیا، پرگار، خط‌کش، ماشین حساب و…)
  • حواستان به فشارهای خارجی در اطراف دانش‌آموز باشد! فشارهایی مانند شکست و پیروزی، نتایج امتحانات و کارنامه، رقابت همکلاسی‌ها و دوستان و …
  • هربار بعد از آزمون عملکرد او را بررسی کنید تا برای بهتر شدن از تجربیات خودش استفاده کند.

آمادگی آزمون برای کاهش استرس

  • برای بالا بردن اعتماد بنفس روز قبل از آزمون، از روشی که همیشه برای یادگیری استفاده می‌کند برای جمع‌بندی استفاده کنید. تجسم، استدلال منطقی، توضیح دادن مطلب بصورت شفاهی، تمرین، کار گروهی، یادداشت برداری روزانه و … دانش‌آموز باید آزمون را به چشم یک فرصت ببیند تا بتواند مطالبی را که یاد گرفته ارائه دهد و جوابآزمون مانند پاداشی است که در ازای تلاش‌های خود می‌گیرد.
  • تمام لوازمی که برای امتحان فردا لازم است را باید از شب قبل آماده کند و مرتب کند. (پاکن، تراش، پرگار، خط‌کش و …)
  • به او گوشزد کنید که روز آزمون جای مناسبی را برای نشستن انتخاب کند که از نور خوب برخوردار باشد و کمترین شرایط حواس‌پرتی را دارا باشد. (صدای کولر، پنجره، تردد دانش‌آموزان و …)
  • طوری زمان‌بندی کنید تا قبل از آزمون به تمام کارها برسید و حدود یک ساعت زودتر در محل آزمون باشید.
  • قبل از آزمون زمان درستی برای درس خوندن نیست! از مرور نکات در روز آزمون خودداری کنید.
  • دانش‌آموز باید قبل از آزمون از شرکت‌کنندگانی که برای آزمون خوب آماده نشده‌اند و منفی صحبت می‌کنند یا هر کسی که حواس او را پرت دوری کند.
  • کمی نرمش و ورزش قبل از آزمون باعث می‌شود ذهن بهتر فعالیت کند.
  • خواب خوب در شب آزمون ضروری است.
  • دانش‌آموز نباید با شکمی خالی سر جلسه آزمون حاضر شود. برای کاهش استرس از سبزیجات و میوه تازه استفاده کنید و از خوراکی های استرس‌زا اجتناب کنید. غذاهای حاضری، شکلات، قندهای مصنوعی، نوشیدنی‌های کربنات‌دار، تخم‌مرغ، سرخ‌کردنی، تنقلات، گوشت قرمز، شکر، محصولاتی که با آرد سفید تهیه شده‌اند، چیپس، غذاهای تندو خوراکی‌هایی که دارای مواد‌نگه دارنده هستند از جمله تغذیه‌های استرس‌زا هستند.
  • مقداری تغذیه آماده کنید تا دانش‌آموز هنگام آزمون از آن استفاده کند. اینکار باعث می‌شود که استرس او کمتر شود. یادتان باشد شکلات ممکن است اضطراب را تشدید کند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *